Thelonious Monk 100 jaar

Tijdloze geest
In de muziekgeschiedenis tussen alle grootheden, componisten, maestro’s en virtuozen zijn er altijd een paar die op de 1 of andere manier van de buiten category zijn. Die hun eigen plek opeisen. Naast alle kenmerken van de andere invloedrijke en meesterlijke smaakmakers van het muzikale speelveld. Die zo eigenzinnig authentiek en onnavolgbaar zijn. Thelonious Sphere Monk was er daar 1 van. Opgroeiend te midden van de pioniers van het bebop tijdperk, voegde hij iets toe waarmee hij tijdloos was en is. Wars van alle conventies, dogma’s en stijlen. Zijn melodieën overstijgen de horizontale en verticale manier van denken. Zijn harmonische vondsten reiken verder dan de standaard sequensen. Hij werkte samen met alle grote der aarde uit die tijd. En maakte ook mensen groot met het vertolken van zijn composities. Soms, recht, bonkig en hoekig, dan weer lyrisch, melancholisch. Dynamisch en contrastrijk. Alle kleuren vind je in zijn muziek terug.
Films
Zijn compositie Round Midnight stond midden jaren 80 weer helemaal in de belangstelling. In 1987 verscheen de gelijknamige film, met in de hoofdrol geen acteur maar jazz saxofonist Dexter Gordon. En de muzikale eindverantwoordelijke was niemand minder dan Herbie Hancock. Mocht je de film nog niet kennen, zeker een aanrader.
Een andere bijzondere documentaire/film volgt een tijd lang de componist eind jaren 60. De titel draagt tevens de naam van 1 van zijn composities. Straight No Chaser.
Inspiratie voor generaties na hem
Om zelf te leren improviseren en jazz te spelen heb je inspiratie nodig. Een belangrijk onderdeel van jazz leren spelen is het luisteren en jezelf eigen maken van het “vocabulaire”. Laat je inspireren door wat je mooi vindt. En kijk welke muziekinvloeden die persoon weer heeft. Zo kom je altijd bij de juiste goede muzikale bronnen. Dit maakt onderdeel uit van de pianoles in Amersfoort die ik geef.